Lag och rätt Lpp

Under vecka 42- 46 kommer vi att arbeta med lag och rätt. Vi ska lära oss om hur rättsväsendet i Sverige är uppbyggt, vilka rättigheter samt skyldigheter alla medborgare i Sverige har och hur rättssystemen ser ut i övriga världen.

Nationella mål och ämnets centrala innehåll

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7-9

Rättigheter och rättsskipning

  • Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Hur normuppfattning och lagstiftning påverkar varandra. Kriminalitet, våld och organiserad brottslighet. Kriminalvårdens uppgifter och brottsoffers situation. (Ur Lgr 11, s 203)
  • Demokratiska fri- och rättigheter samt skyldigheter för medborgare i demokratiska samhällen. Etiska och demokratiska dilemman som hänger samman med demokratiska rättigheter och skyldigheter.
  • De mänskliga rättigheterna inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Deras innebörd och betydelse samt diskrimineringsgrunderna i svensk lag.

Skolans mål är att varje elev

  • Kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter. (ur Lgr 11 s 12)

Det du ska få veta och förklarat

-       en bakgrund till varför lagarna ser ut som de gör,

-       skillnaden och likheten mellan norm och lag

-       hur rättsväsendet fungerar i Sverige, från polisingripande till domar och påföljder,

-       orsaker till brottslighet och synen på straff

-       Kriminalvårdens uppgifter och brottsoffers situation

-       Vilka rättigheter gäller över hela världen?

-       De mänskliga rättigheterna och barnkonventionen

-       Hur de mänskliga rättigheterna kränks i olika delar av världen 

Bedömning engligt Lgr 11

Eleven har goda kunskaper om olika samhällsstrukturer. Eleven visar det genom att undersöka hur rättsliga strukturer i samhället är uppbyggda och fungerar och beskriver då enkla samband inom samhällsstrukturer..// I beskrivningarna kan eleverna använda begrepp och modeller på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven har grundläggande kunskaper om demokratiska värden och processer och visar det genom att föra enkla resonemang om demokratiska rättigheter och skyldigheter, samt om för- och nackdelar med olika former för gemensamt beslutsfattande

Arbetssätt

Vi kommer att arbeta med avsnittet utifrån digilär, filmer, gruppuppgifter och gemensamma diskussionsuppgifter.

Examination

Vecka 45 (torsdag eller fredag) kommer vi att ha prov på detta avsnitt.