LPP Judendom

Judendom

 

Undervisningen i religionskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7-9

• Centrala tankegångar och urkunder i världsreligionerna islam, judendom, hinduism och buddhism.

• Varierande tolkningar och bruk inom världsreligionerna i dagens samhälle.

• Huvuddragen i världsreligionernas historia.

 

Syfte

Genom undervisningen i religion ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

· Analysera judendomen samt olika tolkningar och bruk inom denna, och använda sina kunskaper för att resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar utifrån etiska begrepp och modeller samt reflektera över livsfrågor utifrån sin egen och andras identitet.

· Värdera källors relevans och trovärdighet.

· Analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället.

 

Målet med undervisningen inom detta område är att eleven ska kunna:

· Övergripande hur judendomen uppstått.

· Nyckelpunkter och nyckelpersoner i judisk bibelhistoria.

· Heliga skrifter

· Vilka riter och högtider som finns inom judendomen, samt deras funktion vid formandet av identiteter och gemenskaper i religiösa och sekulära sammanhang.

· Reflektera kring och diskutera bibliska texter och berättelser ut ett socialt perspektiv samt relatera dessa till nutida samhällen och normer.

 

Konkreta mål

  • Känna till judendomens grundare och kunna berätta något om Abraham och Mose
  • Kunna berätta om judendomens syn på Gud och människan
  • Kunna berätta om religiösa texter som är viktiga inom judendomen
  • Kunna berätta om judiska högtider
  • Känna till ord och begrepp som förknippas med judendomen
  • Känna till symboler och bilder som hör samman med judendomen

 

Arbetssätt och tidsplan

Vi arbetar med området judendom utifrån det centrala innehållet i Lgr 11 (se ovan) och ni får en uppgift som ni ska lösa i trios.  Vi använder oss av religionsboken i skolan, so.rummet.se och religionsfroknarna.se för att bygga ut vår faktabas och lösa uppgiften. Sedan ska vi också hämta kunskap via film och diskussioner. Arbetet kommer att pågå vecka 38-40 och avslutas med att er färdiga presentation skickas in slutgiltigt till Malin och att ni redovisar ert arbete för en annan grupp.